TÁMOP 3.1.7. Referencia intézményi szolgáltatás kialakítása a Kosdi Arany János Általános Iskolában
A Kosdi Arany János Általános Iskola „Jó gyakorlata"
A Kosdi Arany János Általános Iskolában, tetten érhető az az iskolakultúra, amelyet több éve alakítunk az Integrációs Pedagógiai Rendszer segítségével. A szakszerűen mérhető tudás kibontakozását, fejlesztési tervek, tanulói portfoliók segítik. Az iskolafokozatok közötti átmeneteket támogató munkacsoport irányt mutató rendszer-, és feladatterv szerint működik. Az intézményen belüli hálózati tanulás lehetőségét az adaptációs munkacsoport irányítja, foglalkozásait havi rendszerességgel szervezi. Szabadidős programjaink színes kínálata is szolgálja a szociális kompetenciák fejlesztését, a kreativitás kiteljesedését, a partnerekkel történő jó együttműködést.
E rendszeren belül a tanítást, tanulást segítő egyik jó gyakorlat az öndifferenciáló tanulásszervezés. Ez az alkalmazott munkaszervezési mód megalapozza a kooperatív tanulási technikát, a differenciált tanulásszervezést. A feladatok választhatóságából adódóan, több képességszinten folyik a tanulás.
A pedagógus feladata inkább a foglalkozás tervezésében, előkészületi munkálataiban meghatározó. Különböző nehézségű feladatok és fejlesztő eszközök elkészítésében jelentős, amelyek alkalmasak az önellenőrzésre.
A foglalkozás során a feladatválasztás segítése, tanácsadás, új eszközök ajánlása, a tanulók munkájának megerősítése, dicsérete jelenti a munka lényegét.
A referencia intézménnyé válás folyamata több szintéren eredményezhet változást, különösképpen az intézmény szellemiségének, módszertani arculatának fejlődésében, a világ változó elvárásaihoz való igazodásban. Ez a folyamat is lassú és nehézkes, az új szemléletű iskolakultúra, az új iránti nyitottság és fogékonyság más-más tempóban valósítható meg. Így a referencia intézmény gyorsabb fejlődést jelenthet, sikerélményt hozhat.
Ebben a folyamatban az együttműködés nemcsak a tantestületen belüli tanulást jelenti, hanem kitágítja a kört a hasonló szemléletű iskolákon belül, sőt a hatás kiterjedhet fejlődésükben lemaradt intézményekre is.
Pedagógiai kultúránkat a feladat sokszínűségéhez igazítva gazdagítjuk, egyben felsőoktatási gyakorlóhellyé is kívánunk válni, ahol mintát közvetíthetünk a biztosabb tudás, szélesebb kompetenciák kialakítása és a szakmai elkötelezettség jegyében.
A fent vázolt célok megvalósulásának reményében vállaljuk a megmérettetést referencia intézményként, bízva abban, hogy a gyermekek képességeinek, tehetségének kibontakoztatásához egyre megfelelőbb környezetet teremthetünk.
Makkainé File Edit
igazgató